نرم افزار مانیتورینگ شبکه – بررسی 3 دسته اصلی در این نرم افزار

نرم افزار مانیتورینگ شبکه - بررسی 3 دسته اصلی در این نرم افزار

نرم افزار مانیتورینگ شبکه به عنوان یکی نرم افزار کمکی و بر اساس نرم‌افزارهای کاربردی دیگر مانند سامانه هلپ دسک تعریف و استفاده می‌شود. نظارت بر شبکه بسته به مواردی که باید بررسی شود، می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. در واقع همانند معماری شبکه که می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد، نرم های افزار مانیتورینگ شبکه نیز می‌توانند بخش‌ها و شکل‌های مختلفی داشته باشند.


نرم افزار مانیتورینگ شبکه چیست؟

نرم افزار مانیتورینگ شبکه برای نظارت و مدیریت جریان ترافیک شبکه، عملکردهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و عیب‌یابی و اجرای فرایند Help Desk بر روی یک شبکه طراحی شده است. این نرم افزار عمدتاً توسط مدیران شبکه و کارکنان امنیتی برای نظارت بر عملیات شبکه استفاده می‌شود. در واقع این نرم افزار اکثر فرآیندهای نظارت بر شبکه و گردش کار را خودکار می‌کند.


هدف اصلی استفاده از نرم‌افزارهای نظارت بر شبکه چیست؟

به طور معمول، نرم افزار مانیتورینگ شبکه، یک شبکه را بر اساس موارد زیر نظارت می‌کند:

  • آپتایم بودن شبکه
  • دسترسی تمامی افراد مجاز به ساختار شبکه
  • کاهش زمان پاسخ به مشکلات شبکه

همچنین این نرم افزار می‌تواند شبکه‌ها را برای فعالیت غیرمعمول نظارت کند و در صورت شناسایی موارد مشکوک یا مخرب در شبکه به مدیر شبکه هشدار دهد. در این نرم افزار فرقی نمی‌کند که ساختار و توپولوژی شبکه به چه صورت است.


یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه چه اطلاعاتی را جمع آوری می‌کند؟

بر خلاف چیزی که در باور عموم است یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه اطلاعات شخصی افراد را جمع آوری نمی‌کند. در واقع این نرم افزار برای جمع آوری اطلاعات حیاتی و هم شبکه استفاده می‌شوند. نرم افزار های مانیتورینگ شبکه اطلاعاتی از قبیل:

  • دستگاه ها و تجهیزات فعال در یک شبکه
  • طرح آدرس دهی IP در شبکه
  • اطلاعات سخت‌افزاری و سلامت آن‌ها
  • روند اجرای صحیح پروتکل‌های شبکه

و موارد مشابه دیگر را جمع آوری می‌کنند. در واقع هدف مدیران IT در استفاده از این نرم‌افزارها این است که به طور معمول شبکه را از نظر در دسترس بودن بررسی کرده و هنگام شناسایی مشکلات خاص مانند زمانی که روتر/سرور آفلاین می‌شود یا یک بسته مشکوک شناسایی می‌شود، هشدار و اعلان‌های لازم را دریافت کنند.


نرم افزار مانیتورینگ شبکه چگونه با نرم افزار Help Desk ترکیب می‌شود؟

نرم افزار مانیتورینگ شبکه چگونه با نرم افزار Help Desk ترکیب می‌شود؟


نرم افزار مانیتورینگ شبکه چگونه با نرم افزار Help Desk ترکیب می‌شود؟

قبل از اینکه در خصوص ترکیب این دو نرم افزار با هم صحبت کنیم بهتر است مجدد ساختار نرم افزار Help Desk را مرور کنیم.

تعریف سامانه هلپ دسک

سیستم‌های مبتنی بر فعالیت‌ها، انواع نرم افزار تیکتینگ فارسی، مانیتورینگ شبکه، نرم افزار ثبت درخواست کاربران، اتوماسیون های اداری، سامانه‌های ثبت اموال و غیره در پیشبرد بهتر فرآیند کاری و اداری سازمان به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل به یک سامانه مؤثر در پاسخگویی و مدیریت نیاز است تا بخش IT بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیازهای کاربران را برطرف کند. این سامانه مؤثر با نام هلپ دسک در دنیا شناخته می‌شود.

این سامانه یک نرم افزار پشتیبانی و پاسخگویی فنی است که برای پاسخگویی به نیازها و پاسخ‌دهی به سؤالات کاربران و مشتریان ساخته شده است. هدف از این کار برآورده کردن نیازمندی‌های کاربران، کارمندان و حتی مشتریان است. دراین‌بین واحد فناوری اطلاعات (واحد IT) نقش به سزایی در اجرا و پیاده‌سازی این سامانه‌ها ایفا می‌کند.

حال می توان گفت که اهمیت استفاده از سیستم مانیتورینگ شبکه در ساختار نرم افزار Help Desk به چه مقدار است. این سیستم می‌تواند فرایند نظارت بر فعالیت و عملکرد شبکه را به راحتی بررسی کرده و مشکلات را با راهکارها و فرایندهای اجرایی ترکیب کرده و راهکارهای لازم را به کاربران و پرسنل ارائه دهد.


بررسی 4 دسته اصلی در نرم افزار مانیتورینگ شبکه

چهار دسته از نظارت بر شبکه، همراه با مکانیسم‌ها و پروتکل‌های خاص که می‌توانند سطح مناسبی از دید مورد نیاز یک سازمان را ارائه دهند، در یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه وجود دارد. در اینجا این چهار دسته را مورد بررسی قرار می دهیم.

دسته شماره 1 – نظارت بر در دسترس بودن

نظارت بر در دسترس بودن ساده‌ترین راه برای تیم‌های شبکه است تا بدانند آیا دستگاهی آماده و عملیاتی است یا خیر. برخی از ابزارهای نظارت بر در دسترس بودن چیزی بیش از نظارت صرف به آنلاین بودن یا آفلاین بودن دستگاه انجام می دهند. اعلان‌های وضعیت رابط خاص و بررسی‌های سخت‌افزار دستگاه شبکه اغلب در این گروه قرار می‌گیرند. دسته بندی این موارد در هلپ دسک می‌تواند دید کلی به مدیران دهد که آیا سخت‌افزارهای مد نظر نیاز به تعمیر و سرویس دارند یا خیر. برای این کار از پروتکل‌های خاصی استفاده می‌شود. با این حال برخی از پروتکل‌های رایج نیز در این فرآیند قرار دارند.

نمونه هایی از پروتکل‌های رایج مورد استفاده که در دسترس بودن شبکه را نظارت می‌کنند شامل موارد زیر است:

  • پروتکل پیام کنترل اینترنت (ICMP): پروتکل پینگ ICMP یک تست تأیید ساده است که نشان می دهد آیا دستگاه در شبکه قابل دسترسی است یا خیر.
  • پروتکل مدیریت شبکه ساده (SNMP): پروتکل SNMP وضعیت دستگاه و رابط را نظارت می‌کند.
  • گزارش رویداد (syslog): سرورهای مجموعه Syslog می‌توانند هشدارها را هنگامی که لینک‌های آپلود، رابط‌ها یا مسیرها در دسترس نیستند، راه‌اندازی کنند.

در این بین برخی از پروتکل ها و سرویس های خاص در سیستم عامل‌ها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند تا وضعیت سلامت سخت‌افزار، سلامت سیستم عامل و سرویس های اجرایی روی آن را بررسی کرده و به مدیران گزارش دهند.


دسته شماره 2 نظارت بر پیکربندی

با استفاده از نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه در ساختار یک سامانه هلپ دسک می‌توان به راحتی پیکربندی ها را مورد بررسی و نظارت دائمی قرار داد. به این نکته باید توجه داشته باشید که بررسی های نظارت بر پیکربندی برای آن دسته از اجزای شبکه سنتی که از فایل های پیکربندی محلی استفاده می‌کنند، ضروری است. ابزارهای خودکاری که می‌توانند دستگاه های مشابه پیکربندی شده را برای عدم دقت مقایسه کنند، هم از منظر عملکرد و هم از منظر امنیت فناوری اطلاعات ضروری هستند.

این ابزارها معمولاً خروجی خط فرمان یک فایل پیکربندی دستگاه را می‌گیرند و آن را با فایل های دیگری که وظایف مشابهی را در شبکه انجام می دهند مقایسه می‌کنند. تیم‌های شبکه می‌توانند تفاوت‌های بین پیکربندی‌ها را بررسی کنند تا اطمینان حاصل کنند که همه اجزای شبکه برای عملکرد یکسان تنظیم شده‌اند.

ویژگی های کلیدی در نظارت بر پیکربندی شامل موارد زیر است:

  • نظارت بر زمان واقعی تغییرات پیکربندی شبکه و اینکه چه کسی این تغییرات را انجام داده است.
  • هنگامی که تغییرات غیرمجاز رخ می دهد، پیکربندی خودکار بازگردانده می‌شود؛
  • مقایسه پیکربندی بین وسایل شبکه برای تشخیص عدم دقت در پیکربندی.

دسته شماره 3 نظارت بر عملکرد

نظارت بر عملکرد یکی از موارد مهم در یک سامانه Help Desk است. به همین دلیل است که در این سامانه از نرم افزار مانیتورینگ شبکه استفاده می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشت که نظارت بر در دسترس بودن شبکه تا حدودی با نظارت بر عملکرد همپوشانی دارد، تفاوت‌های مشخصی بین این دو وجود دارد.

در واقع نظارت بر در دسترس بودن بیشتر به وضعیت عملیاتی اجزایی که زیرساخت شبکه را تشکیل می دهند مربوط می‌شود. نظارت بر سلامت نیز این کار را انجام می دهد، اما با تاکید بیشتر بر تجربه عملکرد کاربر نهایی؛ یعنی این دسته بیشتر عملکرد سخت‌افزار ها و نرم افزار در هنگام کار و استفاده توسط کاربر را بررسی و نظارت می‌کنند؛ بنابراین، نظارت بر عملکرد بیشتر بر استفاده از شبکه، تأخیر و انتخاب مسیر غیربهینه تمرکز دارد.

نمونه هایی از پروتکل‌های نظارت بر عملکرد شامل موارد زیر است:

  • پروتکل SNMP هنگامی که رابط ها، سوئیچ CPU و حافظه بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرند، هشدار ارسال می‌کند.
  • گزارش رویداد (syslog): گزارش های ارائه شده Syslog هنگامی که استفاده به آستانه های خاصی می رسد یا زمانی که تغییرات مسیریابی غیرمنتظره رخ می دهد، هشدارها را راه اندازی می‌کند.
  • امکان مشاهده میزان پهنای باند مصرف شده توسط هر سیستم در شبکه را فراهم می‌کند.
  • تجزیه و تحلیل داده ها و عملکرد شبکه در زمان واقعی که برای شناسایی و حل سریع مسائل پیچیده، استفاده می‌شود.

استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه منطبق با چارت سازمانی

استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه منطبق با چارت سازمانی


استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه منطبق با چارت سازمانی

سامانه Help Desk با استفاده از ساختار مانیتورینگ شبکه به منظور دسترسی به تمامی موجودیت های سازمانی نظیر کاربران، دارایی ها و مدیریت رخدادها و فرآیندهای وابسته به تمامی موارد مذکور در حوزه فناوری اطلاعات طراحی و پیاده سازی شده است. از این رو یکی از قابلیتهای کاربردی سامانه اجرا و پیاده سازی آن روی بستر چارت سازمانی و تنظیم گزارشات و عملیات سیستم منطبق بر حوزه اختیارات کاربران در سطوح و طبقه بندی های مختلف نظیر منطقه، شعبه، نمایندگی و… است. در نتیجه با توجه به این قابلیت با خیالی آسوده از انحصار اطلاعات سازمانی خود در طبقات متنوع سازمانی می توانید آن را مورد استفاده قرار دهید.


نتیجه گیری نهایی

بهینه سازی خدمات بر اساس فرایندهای ITIL در بخش IT بسیار مهم است. شما نمی‌خواهید زمان و پول اضافی را صرف حل مسائل داخلی و پیش پا افتاده بکنید. از این منابع می توان برای خدمت به مشتریان، رشد کسب و کار و افزایش کارایی استفاده کرد. برای شروع بهتر است که به سراغ یک نرم افزار تیکتینگ فارسی و سمانه هلپ دسک مانند سامانه دینا دسک رفته و از آن برای مدیریت و حل مشکلات خود استفاده کنید. شما می‌توانید برای بررسی دموی این نرم افزار و یا مشاوره در خصوص ان به راحتی با مجموعه داده کاوان دینا در تماس باشید.


معرفی نرم افزار Help Desk شرکت دینا

نرم افزار Help Desk شرکت دینا یک نرم افزار جامع در زمینه پاسخ‌دهی به مشکلات و نیازهای کاربران و پرسنل است. در این نرم افزار مجموعه‌ای از ماژول‌ها برای کارایی بیشتر کنار هم قرار گرفته‌اند. با استفاده از این نرم افزار شما می‌توانید با کمترین هزینه‌ی ممکن، بیشترین بازدهی را برای سازمان و واحد کاری خود به ارمغان بیاورید.


خرید نرم افزار Help Desk

خرید نرم افزار Help Desk به راحتی و با استفاده از سایت شرکت دینا امکان‌پذیر است. در صورتی که می‌خواهید از نزدیک با این سامانه آشنا شده و قابلیت‌های آن را مورد بررسی قرار دهید می‌توانید نسخه دموی این سامانه را دریافت کنید. شما می‌توانید به راحتی و تنها با ارسال تیکت از کارشناسان و مشاوران دینا در زمینه نصب و راه‌اندازی این سامانه کمک دریافت کنید.


 

نوشته های مرتبط

ارسال یک نظر