ITILشامل مجموعه ای جامع از بهترین شیوه ها یی است که جهت توسعه و اجرای مدیریت خدمات IT. استفاده می شوند این امر به شما امکان استفاده از بسیاری از قابلیت ها ی ارزشمند در این زمینه را خواهد داد ازجمله این قابلیت ها میتوان به افزایش رقابتهای هدفمند از طریق کاهش هزینه ها، رشد، و چابکی .کارایی کسب و کار از طریق فرایند های ساده IT ، افزایش بهره وری IT را از طریق کسب و کار و نیز عملیاتی نمودن فرایند های IT و تنظیم اهداف سازمانی و بهبود روند مشتری مداری و رضایت کاربران داخلی اشاره نمود .
ساختارسازمانی که مسئولیت پشتیبانی ITIL را برعهده دارد در کشور انگلستان تاسیس شده است .
رویکرد کلی ITIL از اواخر 0891 به منحضه ظهور رسید و ازهمان سالها نیز در اینترنت منتشر گردید. با این حال، این امر همچنان تا حدزیادی در ایالات متحده ناشناخته بود تا اینکه توده ای ازشرکتهای بزرگ و همچنین رسانه ها و انتشارات مهم شروع به کسب آگاهی و انجام فعالیت در این امر پرداختند تاجایی که امروز بیش از 01111 سازمان در سراسر دنیا راجع به این موضوعفعال بوده و آن را در مجموعه خود پذیرفته اند .
ITIL شامل مجموعه ای ازکتابهایی است که حاوی رهنمودها و توصیه های مفید هستند .
ITIL تحت برخی از به روز رسانی ها و تغییرات ساختاری در فن آوری اطلاعات فعالیت میکند .درحال حاضر کتابهای معمول در این زمینه شامل موضوعات زیر است :
مقدمه ای بر ITIL
خدمات پشتیبانی
ارائه خدمات
برنامه ریزی برای پیاده سازی مدیریت خدمات
مدیریت امنیت
چشم انداز کسب و کار
مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات
مدیریت برنامه ها
مدیریت دارایی های نرم افزاری
پیاده سازی های مقیاس کوچک
ITIL جهت کسب موفقیت بر پشتیبانی قوی ازسوی مدیران اجرایی تاکید میکند.
اجرای شیوه های ITIL یک ابتکار در تغییر فرهنگ است . طولی نخواهد کشید که افراد از انجام کارهایی متفاوت با آنچه درگذشته انجام میداده اند شکایت خواهند کرد بنابرین شما نیازمند یک مدیر اجرایی قوی برای اعمال فشار برای تغییرات ساختاری خواهید بود.اگر شما فردی را برای انجام این کار درنظر ندارید برای کسب موفقیت حتی درابعاد محدود نیز تلاش نکنید !
ITIL با مدیریت پروژه متفاوت است !
ITIL بر ایجاد فرایندهایی که معمولا در یک پروژه شکل میگیرند متمرکز نمیشود و به جای این کار بیشتر روی اجرا و صحت عملکرد IT در سرویس دهی یک مجموعه یا شرکت تاکید دارد .
ITIL باوجودداشتن محبوبیت زیاد دارای محتوای زیادی نیست !
ITIL مجموعه ای ازروش ها و بهترین شیوه هاست و مدلی برای ارائه خدمات IT به حساب می آید این کار شامل شرح برخی از فرآیند ها و قالب هاست اما بعنوان یک متدولوژی با شرح تمامی جزئیات آن به شمار نمی آید . شرکت هایی که مایل به استفاده از ITIL هستند ، می تواند دستورالعمل های کلی را دنبال نموده و پس از آن به توسعه فرآیندهای مفصل تر برای مجموعه داخلی خود بپردازند.
ITIL یک ابزار نیست !
شما می توانید بسیاری از جنبه های ITIL با استفاده از ابزارهای مختلف پیاده سازی نمایید اما همیشه هم به ابزارها نیازی نیست !
اگر سازمان شما کوچک است، قالبی ساده ویا صفحات گسترده ممکن است همه آن چیزی باشد که شما نیاز دارید !
اما گر سازمان شما بزرگ است، ممکن است به پیدا کردن ابزار نرم افزاری مناسب برای کمک رسانی سریع در این زمینه نیاز داشته باشید .
ITIL یک پیشنهاد“ یا همه یا هیچ“ به شمار نمی آید !
از آنجا که ITIL شامل یک سری از روش هادر مباحث مختلف است ، یک مجموعه می تواند برخی از آیتم ها یا کل مدل را به صورت کامل پیاده سازی کند و هیچ قانونی مبنی بر التزام در اجرای تمامی روشها وجود ندارد .
شما میتوانید ITIL را به صورت مرحله به مرحله پیاده سازی نمایید .
در ITIL هیچ قانونی که شما را ملزم به پیاده سازی تمام مدل ITIL دریک فرایند یکتا نماید وجود ندارد . بسیاری از سازمان ها پیاده سازی ITIL بیش از چند مرحله در فواصل زمانی مختلف انجام می دهند.
شما میتوانید از ITIL گواهینامه بگیرید!
صدورگواهینامه های ITIL درسطوح زیرصورت می پذیرد:
گواهینامه پایه : صدور این گواهینامه به این معناست که شما مفاهیم پایه و اصول مدل ITIL را به خوبی شناخته اید .
گواهینامه اشتغال :گواهی این سطح به معنی این است که شما مفاهیم مدل ITIL را شناخته و لزوم استفاده از درجه های مختلف ITIL را درفرایند های صحیح اجرایی درسازمان خود دریافته اید و دقیقا میدانید که ازچه روشهایی در کجا استفاده نمایید .
گواهینامه مدیریت : این گواهینامه به افرادی اختصاص میابد که توانایی مدیریت خدمات کاربردی ITIL را دارا میباشند.