استراتژی محتوایی چگونه باعث موفقیت می شود؟ معرفی 6 نکته مهم

استراتژی محتوایی چگونه باعث موفقیت می شود؟ معرفی 6 نکته مهم

استراتژی محتوایی یکی از مهمترین بخش های تولید محتوا است. با گسترش کاربران فضای مجازی رقابت در سایت ها برای جذب کاربر و مخاطب بیشتر از قبل شده است. امروزه افراد با جست و جو کردن سوالات خود به دنبال بهترین و کامل ترین جواب ها هستند. فضای اینترنت باعث شده است که رقابت بین سایت های فروشگاهی، علمی، خبری و غیره به شدت بالا بگیرد.

تعریف استراتژی محتوایی

استراتژی محتوایی از دید کارشناسان تعریف های مختلفی دارد. با این حال می توان گفت که مضمون همه این تعاریف در این موارد خلاصه می شود:

استراتژی محتوایی یعنی برنامه ریزی برای خلق، ایجاد و مدیریت یک محتوای مفید و کاربر پسند که باعث جذب مخاطب شده و بتواند نیاز های مخاطب را بر اساس موارد مد نظر آن پوشش دهد؛ یعنی محتوا بتواند نیاز های علمی، سرگرمی، کسب و کاری و موارد دیگر را برای مخاطب برطرف کرده و در تمام مراحل خرید به کاربر و مخاطب کمک کند به نحوی که کاربر نیاز به یک پشتیبان برای خرید خود نداشته باشد.

نتیجه این گونه خرید ها کسب رضایت مشتری از خرید بوده و کسب و کار ها را به درآمد بالا و سود دهی مناسب می رساند. البته در برخی مواقع نیز تولید محتوا نه صرفا برای یک خرید، بلکه به عنوان مقاصد علمی و خبری انجام می شود که در این مورد می تواند نیاز های علمی و سرگرمی کاربر را برطرف کند.

 تعریف استراتژی محتوایی

تعریف استراتژی محتوایی

رابطه استراتژی محتوایی و بازاریابی محتوا

اهمیت موضوع استراتژی محتوایی برای مدیران وب سایت ها و سئو کار ها به خوبی مشخص شده است. اگر شما استراتژی خوبی نداشته باشید محتوای خوبی نیز نخواهید داشت. محتوای خوبی که نداشته باشید کاربران به سراغ سایت شما نخواهند آمد و در نتیجه کاربران و مخاطبان سایت شما به شدت کم خواهد شد. موتور های جست و جو این موضوع را به خوبی متوجه می شوند و در نتیجه سایت شما کم‌کم در نتایج جست و جو به رتبه های پایین تر نزول خواهید کرد و حتی در صفحه های دوم و سوم قرار خواهد گرفت.

رابطه استراتژی محتوایی و بازاریابی به این صورت است که باعث افزایش رقابت بین تولید کننده ها و عرضه کننده ها در فضای اینترنت می شود. این فضای رقابتی باعث می شود که صاحبان کسب و کار ها به دنبال روش های نوین جذب مخاطب باشند و همین امر نیازمند استراتژی محتوایی موفق است.

در واقع وقتی کسب و کاری شروع می شود برای اینکه مردم به خوبی با ان اشنایی داشته پیدا کنند نیازمند تبلیغات و بازاریابی است. تبلیغات را می توان زیر شاخه مهم بازاریابی محتوایی و استراتژی محتوایی نامید. البته تبلیغات در دنیای دیجیتال امروزی مانند گذشته نیست و کاربران بیشتر به دنبال مطالب مفید هستند تا بتوانند به علم و دانش خود در برابر محصولات و خدمات بیفزایند.

بازاریابی آنلاین یا همان دیجیتال مارکتینگ رابطه مستقیمی با استراتژی محتوایی دارد. در نتیجه می توان با قاطعیت گفت که هر چه استراتژی محتوایی بهتر باشد محتوای بهتری تولید خواهد شد و هرچه محتوا بهتر باشد صاحبان آن کسب و کار در امر بازاریابی و جذب مخاطب موفق تر عمل خواهند کرد.

با این حال برخی از مدیران سایت ها نگرش خاصی به محتوا و استراتژی محتوایی دارند. از نظر آنها محتوا فقط به این منظور است که سایت خالی نباشد و اغلب محتوایی که تولید می کنند تکراری و غیر مفید هستند. در نتیجه آمار بازدید کننده های سایت این مدیران به شدت کاهش پیدا می کند و همین امر باعث از بین رفتن سئوی سایت ها آنها می شود. امروزه با توجه به رقابت شدید سایت ها، اصل سئو را می توان مهمترین بخش سایت ها نامید و بهترین راه برای ایجاد یک سئوی خوب داشتن یک استراتژی محتوایی مناسب و کاربردی است.

رابطه استراتژی محتوایی و بازاریابی محتوا

استراتژی محتوایی و ضرورت استفاده از آن

امروزه تولید محتوا با دقت بالایی انجام می گیرد. در پس هر محتوا هدفی نهفته است و این هدف برای پیشرفت کسب و کار در داخل محتوا گنجانده می شود. با این حال هنوز هم سایت های زیادی هستند که به استراتژی محتوایی خود دقت نمی کنند. به همین دلیل است که مدیران وب سایت ها و سئو کار ها به همواره به داشتن یک استراتژی محتوایی خوب و سئو شده تاکید می کنند. چرا که با اندکی تلاش و کوشش در این زمینه می توانند به راحتی از رقبای خود پیشی گرفته و آنها را پشت سر بگذارند.

کاربران دنیا دیجیتال امروزی به درک بالایی از محتوا رسیده اند. دلیل آن هم این است که محتوای بسیاری در فضای اینترنت به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. پس کاربران به محتوایی اهمیت می دهند که بتواند به آنها در رسیدن به هدفشان کمک کند و اگر محتوایی را مشاهده کننده که در این زمینه کار خاصی انجام نمی دهد خیلی سریع از سایت خارج می شوند حتی دیگر به این سایت مراجعه نخواهند کرد.
برای اینکه بتوانید درک درستی از استراتژی محتوایی داشته باشید باید خود را در قالب یک کاربر و خریدار قرار دهید و از دید او به محتوای تولید شده نگاه کنید. در واقع شما در هنگام تولید محتوا باید مدام این سوال را از خود بپرسید که این مطلب و محتوای تولید شده (منظور هر نوع محتوای متنی؛ تصویری، صوتی و غیره است) چه کمکی به مشتری و مخاطب شما می کند.

اهمیت مستند سازی استراتژی محتوایی

سایت های موفق سایت هایی هستند که فرایند استراتژی محتوایی خود را مستند کرده و بر اساس آن اقدام به تولید محتوا می کنند. در نتیجه در این سایت ها همواره می توان موارد زیر را مشاهده کرد:

  • این سایت ها در بازاریابی موفق تر از بقیه هستند.
  • هر تغییری که در فرایند استراتژی محتوایی ان ها رخ دهد کمترین تاثیر را در بازاریابی محتوای آنها خواهد داشت چرا که به دنبال راه های درست و بهینه شده هستند.
  • از تمامی ظرفیت ها و تاکتیک های تولید محتوا استفاده می کنند.
  • به صورت بهینه از بودجه بازاریابی محتوایی خود استفاده کرده و بهترین نتیجه را دریافت می کنند.
استراتژی محتوایی چگونه انجام می گیرد

استراتژی محتوایی چگونه انجام می گیرد

بازاریابی محتوایی به اندازه خود تجارت و کسب و کار شما مهم است. در واقع همانطور که شما برای تجارت خود برنامه ای مشخص دارید برای بازاریابی محتوایی خود نیز باید برنامه ای مشخص داشته باشید. این برنامه همان استراتژی محتوایی است.

موارد زیر در چگونگی ایجاد یک استراتژی محتوایی به شما کمک میکند:

1. در ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید. این هدف می تواند همان هدف کسب و کار شما باشد. همان هدفی که برای آن اقدام به طراحی سایت کرده اید. هدف شما از طراحی سایت در واقع تبلیغ بیشتر محصولات خود و فروش بهتر و بیشتر است. این هدف نیازمند تبلیغ و بازاریابی آنلاین است. برای بازاریابی آنلاین شما باید استراتژی محتوایی داشته باشید.

2. کاربران هدف خود را شناسایی کنید. قطعا تمامی کاربران اینترنت مخاطب شما نیستند و نخواهند بود. پس شما باید بر اساس کسب و کار خود بتوانید کاربران و مخاطبان هدف خود را نیز مشخص کنید. اینکه سایتی که ساخته می شود و محتوایی که تولید می شود برای چه کسانی است چه افرادی از سایت شما بازدید می کنند؟ در نتیجه می توانید به راحتی و به صورت تقریبی مخاطبان خود را شناسایی کرده و بر اساس علایق و حتی میزان تحصیلات آنها اقدام به تولید محتوا نمایید.

3. تعیین بودجه مناسب برای بازاریابی محتوایی، هزینه ای که برای تولید محتوا و ایجاد استراتژی محتوایی صرف می شود در برابر هزینه های تبلیغات فیزیکی و محیطی بسیار ناچیز است. حتی ممکن است شما نویسنده و تولید کننده محتوا استخدام کنید با این حال هزینه های تولید محتوا نسبت به سایر هزینه های تبلیغات بسیار ناچیز است.

4. شناسایی و بررسی رقبای خود، یکی از بخش های مهم در استراتژی محتوایی شناسایی و بررسی سایت های رقبا است. با این کار شما می توانید نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کرده و نسبت به آنها متفاوت عمل کنید. شما علاوه بر اینکه محتوای مفیدی تولید می کنید باید محتوای منحصر به فرد خود نیز تولید کنید.

5. شناسایی نقاط قوت و ضعف کسب و کار. ایجاد استراتژی محتوایی باعث می شود که به راحتی نقاط قوت و ضعف کسب و کار و سایت خود را شناسایی کنید. نقاط قوت شما باعث پیشرفت شما خواهد شد. همچنین می توانید نقاط ضعف خود را با استفاده از استراتژی محتوایی مناسب پوشش داده و با استفاده از ترفند های خلاقانه بازاریابی و محتوایی انها را به خوبی پوشش دهید.

6. بررسی محتوای تولید شده از دید کاربر، همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد یکی از مهمترین ترفند ها در استراتژی محتوایی این است که شما خود را به جای کاربر قرار دهید و محتوا را از دید کاربر بررسی کنید. این امر باعث می شود که شما بتوانید محتوای خوبی را تولید کرده و حتی به مخاطب کمک کنید که به درستی از بین محصولات و خدمات شما انتخاب کند. در تولید محتوا برای مخاطبان و کاربران نیازی نیست که از کلمات قلمبه و پیچیده علمی استفاده شود، چرا که این کار باعث گمراه شدن مخاطب می شود. در واقع محتوای شما باید به گونه ای باشد که علاوه بر تشویق مشتری به خرید او را برای خرید یاری کند.

چگونگی ایجاد یک استراتژی محتوایی

نتیجه گیری

استراتژی محتوایی با شما کمک می کند که به خوبی بتوانید روش های تولید محتوا را شناسایی کرده و بر اساس ان اقدام به تولید محتوا و سئوی سازی سایت خود کنید. در واقع باید بدانید که سئو به تنهایی نمی تواند باعث بهبود رتبه سایت شما شود و شما برای ایجاد یک محتوای سئو شده نیاز به استراتژی محتوایی مناسب دارید.

در واقع سئو به همراه تولید محتوا و استراتژی محتوایی و با کمک هم می توانند به سایت شما کمک کنند تا شما به هدف خود رسیده و در امر جذب مخاطب و کاربر موفق عمل نمایید. در نتیجه کسب و کار شما رونق گرفته و خدمات و محصولات شما به فروش خواهد رفت.

معرفی شرکت نرم افزاری داده کاوان دینا

شرکت نرم افزاری داده کاوان دینا فعالیت خود را از سال 1397 با نام گروه نرم افزاری دینا و با همکاری گروهی از فارغ‌التحصیلان گرایش های رشته کامپیوتر و نرم افزار آغاز کرد . هدف این شرکت در ابتدا، تولید سامانه های جامع Help Desk مرتبط با فعالیت ها و عملکردهای واحد فناوری اطلاعات در تمامی سازمان ها و ادارات دولتی ، کارخانجات و تمامی مجموعه های خصوصی و دولتی است که در همین راستا شروع به تحلیل، طراحی و تولید سامانه جامع Help Desk دینا نمود . گسترش فعالیت های شرکت در سال 1398 و همچنین اخذ اعتماد مشتریان قبلی شرکت از جمله شرکت فرآورده های لبنی رامک در زمینه طراحی و تولید نرم افزارهای مبتنی بر پردازش تصویر و هوش مصنوعی و نیز تلاش جمعی تیم جوان و مستعد خود نهایتا موفق به تولید نرم افزار سفارشی چیدمان (چینا) جهت مدیریت هوشمند و مبتنی بر پردازش تصویر چیدمان محصولات رامک در تمامی فروشگاه ها و عاملین فروش در کشور گردید . در ادامه نیز این مجموعه موفق به ساخت و ایجاد مجموعه نرم افزار فروشگاهی با نام سامانه جامع مدیریت و فروش آنلاین هایپر مارکت دینا سود شده است .

دینا، گروهی از جوانان مستعد، پرکار و خلاق

با گسترش فعالیت‌های این شرکت از سال 1397 تاکنون، سبد محصولات شرکت نرم افزاری داده کاوان دینا در سطح کشور و خارج از کشور وسیع تر شده است که این امر، مرهون تلاش و همفکری تیمی متشکل از بهترین مهندسان و تکنسین­ها در بخش های مختلف طراحی، مهندسی، تحقیق و توسعه، تولید، کنترل کیفیت و … می باشد. این شرکت در طول سالهای فعالیت خود، همواره کوشیده است تا از طرفی با طراحی محصولاتی با بالاترین بازدهی و ارزنده ترین پشتیبانی های فنی در مقایسه با سایر محصولات مشابه؛ و از طرف دیگر با تولید محصولاتی با کیفیت،مبتنی بر دانش و فناوری روز دنیا ، متخصصین مجرب و رعایت استانداردهای بین المللی مربوطه محقق می شوند، گامی بلند در راستای رضایت مشتریان خویش و نیز ارتقای سطح تولید در داخل و خارج از مرزهای ایران عزیز بردارد. به امید ایزد منان …

نوشته های مرتبط

ارسال یک نظر