استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟ 3 دلیل مهم برای استفاده از آن

استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟ 3 دلیل مهم برای استفاده از آن

استراتژی بازاریابی محتوا را می‌توان یکی از تعیین کننده ترین فرایندهای تولید محتوا و بازاریابی محتوا نامید. در واقع این استراتژی است که مسیر و هدف بازاریابی را مشخص می‌کند. با داشتن یک استراتژی مناسب شما می‌توانید به خوبی فرایند بازاریابی خود را ایجاد کرده ف آن را به پیش برده و در برابر مشکلات موجود در مسیر آن را مدیریت نمایید.

اهمیت استفاده از content marketing strategy

امروزه استفاده از Content marketing به یکی از مهم‌ترین بخش های دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. بازاریابی محتوا در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است و دلیل آن‌هم اهمیت محتوا و وجود ایده های جذاب در آن است. با این حال آیا صرفاً داشتن یک ایده و سرمایه مادی می‌تواند موفقیت یک کمپین بازاریابی محتوا را تضمین کند؟ خیلی مواقع افراد فکر می‌کنند که داشتن یک ایده ناب کافی بوده و موفقیت آن تضمین شده است اما آیا در واقعیت هم همین طور است؟

جواب این سؤال به راحتی خیر است. چرا که شما می‌توانید با داشتن یک ایده مناسب اقدام به Content marketing کنید اما اگر نقشه مسیر و استراتژی بازاریابی نداشته باشید این ایده ها به راحتی سوخت شده و از بین می رود. در واقع اولین قدم برای اینکه بتوانید ایده های خود را به محتوای ناب تبدیل کرده و از آن‌ها در بازاریابی محتوایی استفاده کنید این است که یک استراتژی مناسب برای پشتیبانی از افکار و ایده های خود داشته باشید.

استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟

استراتژی بازاریابی محتوا تعریف های متعددی دارد و دیدگاه های زیادی در خصوص آن بیان شده است. برخی از استراتژی ها بر اساس تجربیات قبلی به دست آمده و است و برخی دیگر نیز حاصل چند سال آزمایش و بررسی است. در واقع اگر شما تجارت را یک جنگ در نظر بگیرید content marketing strategy مانند استراتژی های جنگی حمله و دفاع است.با این توصیفات می‌توان گفت که هر رهبر جنگی استراتژی خاصی برای خود دارد و بهترین استراتژی در یک جنگ ممکن است بدترین استراتژی در جنگی دیگر باشد.

بررسی مفهوم استراتژی در بازاریابی محتوا

بررسی مفهوم استراتژی در بازاریابی محتوا

در حالت کلی استراتژی بازاریابی محتوا این‌گونه تعریف می‌شود.

استراتژی بازاریابی محتوا به قانون هایی گفته می‌شود که محتوای تولید شده باید از آن‌ها پیروی کند. این قانون ها شامل تجربیات، شناخت ها، بررسی ها و آموخته های تیم بازاریابی بوده که توسط استراتژیست محتوایی تدوین شده و به تمام نفرات در تیم تولید و بازاریابی محتوا ارائه می‌شود. در تمام طول فرآیند تولید محتوا و Content marketing این قوانین و دستورات باید رعایت شوند.

چرا برای بازاریابی محتوا باید از یک استراتژی بازاریابی محتوا استفاده کنیم؟

برای اینکه بتوانید در فرایند تولید محتوا و Content marketing به موفقیت برسید باید قوانینی را وضع کنید. همان‌طور که گفته شد این قوانین را می‌توان استراتژی بازاریابی محتوا نامید. دلایل مهمی برای داشتن content marketing strategy بیان شده است. با این حال مهم‌ترین این دلایل را می‌توان موارد زیر نام برد:

• مشخص کردن مسیر و هدف‌گذاری

در فرآیند تولید محتوا به این نتیجه می‌رسیم که محتوا شما برای قشر خاصی از افراد تهیه می‌شود. در نتیجه هدف‌گذاری خود را باید روی همان قشر خاص معطوف کنید. برای این کار باید پژوهش‌ها و تحقیقات زیادی را انجام دهید تا با سلیقه ها و علاقه‌مندی‌های مخاطبان خود آشنا شوید. نکته مهمی که در این بین نباید فراموش شود بررسی رقبا و بررسی نقاط قوت و نقاط ضعف آن‌ها است و با این کار شما مسیر خود را مشخص کرده و هدف‌گذاری خود را به خوبی انجام می‌دهید. حال می‌توانید از استراتژی بازاریابی محتوا به راحتی برای رسیدن به هدف خود در طول مسیر مشخص شده استفاده کنید.

• بررسی و آنالیز دقیق

شما برای اینکه موفق شوید باید اطلاعات خود را بررسی و آنالیز کنید. این به این معنی است که باید معیار هایی را برای اندازه گیری موفقیت خود ایجاد کنید. به عنوان معیار هایی را برای اینکه مشخص کنید که آیا در بازاریابی تلفنی و یا اینترنتی موفق بوده اید را باید برای خود مشخص کنید. حال هرچه به معیار های خود نزدیک تر شوید استراتژی بازاریابی محتوا بهتر عمل می‌کند.

• مشخص کردن مسئولیت ها و اجرای مستمر آن‌ها

فرایند تولید و بازاریابی محتوا کاری تیمی است و به هیچ عنوان تک‌نفره انجام نمی‌شود. در تیم ها باید وظایف و دستورات همه افراد مشخص باشد. استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا به شما این کمک را می‌کند که وظایف و نقش همه افراد را در تیم خود مشخص کنید در این صورت می‌توانید از افراد بر اساس وظایفی که دارند انتظار داشته باشید. تقسیم بندی کار ها و ارائه مسئولیت ها باعث می‌شود که افراد به خوبی فرایندهای تولید و بازاریابی محتوای خود را انجام دهند.

content marketing strategy

یک استراتژی بازاریابی محتوا چه مواردی را در بر می‌گیرد؟

یک استراتژی بازاریابی محتوا شامل موارد و مراحل گوناگونی است. به طور کلی برای هر نوع فرایند محتوایی می‌توان یک استراتژی خاص در نظر گرفت. با این حال تقریباً همه استراتژی ها شامل موارد مشابهی می‌شود که در همه آن‌ها مشترک است.این مراحل مشترک شامل موارد زیر هستند:

• برنامه ریزی و ایجاد تقویم

قبل از اینکه فرایند تولید محتوای خود را آغاز کنید باید در content marketing strategy شروع و پایان آن را برنامه ریزی کنید. در واقع شما باید بدانید که از چه تاریخی شروع می کنید و در چه تاریخی باید Content marketing خود را خاتمه دهید. این کار باعث می‌شود که شما به خوبی هدف‌گذاری های خود را انجام دهید. لازمه این کار هدف‌گذاری دقیق محتوا و بررسی پرسونای مخاطب به صورت کامل و شفاف است.

• فرایند تولید محتوا

استراتژی بازاریابی محتوا به شما کمک می‌کند که فرایند تولید محتوا خود را به خوبی به پیش ببرید. این ه این معنی است که شما به راحتی بتوانید محتوای تولید کنید که مناسب با سلیقه و علاقه‌مندی مخاطب شما باشد. شما در این بخش باید بر اساس نوع محتوایی که مشخص شده است اقدام کنید. در برخی از استراتژی ها از چند نوع محتوا شامل محتوای متنی 7 محتوای عکسی و محتوای ویدئویی به صورت هم‌زمان استفاده می‌شود و همه این موارد باید به صورت موازی و در کنار هم تولید شوند.

فرایند تولید و ایجاد استراتژی محتوا

فرایند تولید و ایجاد استراتژی محتوا

• ترویج و تبلیغ محتوا

یکی دیگر از بخش های مهم استراتژی بازاریابی محتوا نحوه ترویج و تبلیغ محتوا است. شما باید در content marketing strategy به خوبی مشخص کنید که محتوا یا محتواهای شما باید در چه پلتفرم هایی منتشر شوند. فرایند انتشار و حتی زمان انتشار آن‌ها به چه صورت باید باشد. مخاطبین شما در این پلتفرم ها چه واکنشی باید نسبت به محتوا تولید شده شما داشته باشند. با این کار شما می‌توانید به راحتی مقصد محتوا های تولید شده خود را مشخص کرده و بر اساس شرایط این پلتفرم ها اقدام به انتشار محتوای خود کنید.حتی شما می‌توانید محتوای تولید شده خود را به راحتی توسط دیگران نیز تبلیغ کنید. در این بخش باید مشخص شود که برای تبلیغ محتوا سراغ چه نفرات و بسترهای دیگری باید رفت. در این حالت شما می‌توانید محتوای خود را به راحتی ین مخاطبان خود پخش کرده و انتظارات بیشتری از آن داشته باشید.

• آنالیز و تحلیل محتوا

یک بخش از استراتژی بازاریابی محتوا باید شامل آنالیز و تحلیلی محتوای شما باشد. شما باید برنامه ای برای آنالیز محتوای خود داشته باشید. اینکه محتوا شما در چه کانال هایی پخش شده است و بازخورد کاربران در این کانال ها و شبکه ها به چه صورت بوده است. در این صورت می‌توانید کانال هایی که مخاطبین بازخورد های بیشتری داشته‌اند را برای محتوا های بعدی شناسایی کنید. همچنینی می‌توانید بفهمید که کاربران و مخاطبان شما از کدام محتوا یا کدام بخش های محتوایی شما بیشتر خوششان آماده یا چه بخش‌هایی را دوست داشتند.

بررسی نمونه ای از استراتژی های بازاریابی محتوا

امروزه می‌توان گفت که تقریباً همه برندهای مطرح دنیا برای پیشبرد اهداف خود در Content marketing از یک استراتژی بازاریابی محتوا منحصر به فرد برای خود استفاده می کنند. این شرکت ها برای این کار بودجه های عظیمی را نیز خرج می کنند. پیش بینی می‌شود که بودجه های بازاریابی و تولید محتوا در سال های آینده به بیش از نیم میلیارد دلار توسط شرکت های دیگر برسد. این مبلغ در قبال سودی که عاید این شرکت ها می‌شود ناچیز بوده و یادتان باشد که بازاریابی محتوا لزوماً به معنی فروش نیست و حتی می‌تواند باید برند سازی یک مجموعه و قوی تر شدن یک برند نیز شود.

نمونه ای از استراتژی های بازاریابی محتوا

 نمونه ای از یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق در دنیا

یکی از بزرگترین سایت های ارائه دهنده محتوای عکس در دنیا را می‌توان سایت شاتر استوک نامید. قطعاً هم این مسئله برای شما به وجود آمده است که به دنبال یک محتوای تصویری بوده اید با سایت shutterstock برخورد کرده اید. این سایت در زمینه تولید محتوای تصویری و گرافیکی فعالیت می‌کند و عکس ها و تصاویر و وکتور های گرافیکی را به کاربران خود می فروشد.استراتژی بازاریابی محتوا بر این مبنا استوار بود که عکس‌های مطرح و کیفیت خوب را از عکاسان و تولیدکنندگان آن‌ها خریداری می‌کرد و سپس آن‌ها را در به کاربران خود می فروخت. در ابتدا تصور می شد که این کار در آینده نتایج جالبی نداشته و طرح آن‌ها شکست بخورد اما با سرمایه گذاری گسترده و خرید طرح های جذاب از کاربران کم‌کم طراحان و عکاسان متوجه این سایت شدند.

نمونه ای از یک استراتژی بازاریابی محتوا

نمونه ای از یک استراتژی بازاریابی محتوا

در اینجا یکی از موارد مهم در content marketing strategy در این سایت پیاده سازی شد. کسب درآمد توسط طراحان و عکاسان، آن‌هم به این صورت که این افراد باید به عنوان کاربر سایت فعالیت کرده و محتوای خود را در سایت قرار می‌دادند. این سایت روی محتوای این افراد واترمارک قرار می‌داد و به مخاطبان خود اعلام می‌کرد که برای خرید نسخه بدون واترمارک شما باید هزینه ای را به صورت اشتراک ماهانه یا سالانه پرداخت کنید. این هزینه اشتراک ه طراحان و عکاسان داده می شد.

همین امر باعث شده که طراحان و عکاسان زیادی از این سایت به عنوان پلتفرمی برای درامد زایی خود استفاده کنند. به نحوی که دیگر کمتر طرح و یا تمپلتی را می‌توان در اینترنت یافت که در سایت شاتر استوک نباشد. شما برای استفاده از طرح ها و تمپلیت های شاتر استوک باید هزینه ای را پرداخت کنید. همین امر باعث شده است که افراد زیادی کاربر و مخاطب این سایت شده و اشتراک‌های ماهانه و سالانه آن را خریداری کنند تا بتوانند از طرح های منحصر به فرد آن استفاده کنند.

استفاده از بخش های مختلف در فرایند استراتژی های تولید و بازاریابی محتوا

یکی دیگر از موارد استراتژی بازاریابی محتوا در این سایت بخش بلاگ سایت بود. در این بخش مطالب و محتوا های زیادی به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می گرفت. در این مطالب تکنیک های عکاسی و انجام موارد گرافیکی و طراحی به صورت رایگان به کاربران و مخاطبان آموزش داده می‌شود. همین امر باعث می‌شود که کاربران زیادی برای یادگیری این تکنیک ها به سمت بلاگ این سایت هدایت شوند.

استفاده از بخش های مختلف در فرایند استراتژی های تولید و بازاریابی محتوا

استفاده از بخش های مختلف در فرایند استراتژی های تولید و بازاریابی محتوا

استراتژی بازاریابی محتوا در این سایت به این صورت بود:

  • در ابتدا هدف خود را به عنوان تبدیل شدن به پلتفرم فروش و ارائه تصاویر و تمپلیت های گرافیکی مشخص کردند.
  • برای رسیدن به این هدف باید بانک تصاویر تمپلیت های خود را قوی می‌کردند. به همین دلیل اقدام به خرید تمپلیت های افراد کرده و آن‌ها را با لایسنس سایت خود منتشر کردند.
  • سپس برای اینکه عکاسان و طراحان را جذب سایت خود کنند اقدام به ارائه پنل های فروش برای این افراد کردند به نحوی که درآمد حاصل از فروش تمپلیت و طراحی افراد مستقیم به حساب آن‌ها واریز می‌شود.
  • سپس برای اینکه مخاطبان را بیشتر با سایت خود درگیر کرده و آن‌ها را برای مدت بیشتری در سایت خود نگه دارند اقدام به تولید انواع روش‌ها و تکنیک های عکس برداری و طراحی کرده و آن‌ها را به صورت رایگان در اختیار تمامی خطابان خود قرار دادند.
  • با این کار آن‌ها به سایت شماره 1 در طراحی و عکاسی تمپلیت های گرافیک در دنیا تبدیل‌شده‌اند که مشتریانی از سرتاسر دنیا دارند.

دینا چه کمکی در تهیه استراتژی بازاریابی محتوا می‌کند؟

 

مجموعه دینا با داشتن افراد با تجربه در زمینه تولید و ارائه استراتژی بازاریابی محتوا می‌تواند به شرکت در زمینه تولید محتوا کمک های شایانی کند. این مجموعه می‌تواند در کوتاه ترین زمان ممکن انواع content marketing strategy را برای خدمات و کالاهای شما ایجاد کند. همچنین دینا با داشتن مجموعه ای عظیم از تولید کنندگان محتوا این توانایی را دارد که در کوتاه ترین زمان ممکن انواع محتوای متنی، صوتی ،عکسی و ویدیویی را بر اساس اهداف و استراتژی بازاریابی محتوا شما تهیه و تولید کند.

تهیه استراتژی بازاریابی برای انواع محتوا
انواع خدمات مشاوره ای و تخصصی

مجموعه دینا خدمات خود را به چه صورتی ارائه میدهد؟

 

این مجموعه برای داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوا می‌تواند به شما انواع خدمات مشاوره ای و تخصصی را ارائه دهد. مجموعه دینا با در اختیار داشتن تعداد زیادی از افراد خبره در زمینه تولید محتوا و ایجاد استراتژی محتوا می‌تواند به راحتی تمامی نیاز های شما از تولید یک content marketing strategy تا ایجاد محتوا و انتشار آن را بر عهده بگیرد.

معرفی شرکت نرم افزاری داده کاوان دینا

شرکت نرم افزاری داده کاوان دینا فعالیت خود را از سال 1397 با نام گروه نرم افزاری دینا و با همکاری گروهی از فارغ‌التحصیلان گرایش های رشته کامپیوتر و نرم افزار آغاز کرد . هدف این شرکت در ابتدا، تولید سامانه های جامع Help Desk مرتبط با فعالیت ها و عملکردهای واحد فناوری اطلاعات در تمامی سازمان ها و ادارات دولتی ، کارخانجات و تمامی مجموعه های خصوصی و دولتی است که در همین راستا شروع به تحلیل، طراحی و تولید سامانه جامع Help Desk دینا نمود . گسترش فعالیت های شرکت در سال 1398 و همچنین اخذ اعتماد مشتریان قبلی شرکت از جمله شرکت فرآورده های لبنی رامک در زمینه طراحی و تولید نرم افزارهای مبتنی بر پردازش تصویر و هوش مصنوعی و نیز تلاش جمعی تیم جوان و مستعد خود نهایتا موفق به تولید نرم افزار سفارشی چیدمان (چینا) جهت مدیریت هوشمند و مبتنی بر پردازش تصویر چیدمان محصولات رامک در تمامی فروشگاه ها و عاملین فروش در کشور گردید .

دینا، گروهی از جوانان مستعد، پرکار و خلاق

با گسترش فعالیت‌های این شرکت از سال 1397 تاکنون، سبد محصولات شرکت نرم افزاری داده کاوان دینا در سطح کشور و خارج از کشور وسیع تر شده است که این امر، مرهون تلاش و همفکری تیمی متشکل از بهترین مهندسان و تکنسین­ها در بخش های مختلف طراحی، مهندسی، تحقیق و توسعه، تولید، کنترل کیفیت و … می باشد. این شرکت در طول سالهای فعالیت خود، همواره کوشیده است تا از طرفی با طراحی محصولاتی با بالاترین بازدهی و ارزنده ترین پشتیبانی های فنی در مقایسه با سایر محصولات مشابه؛ و از طرف دیگر با تولید محصولاتی با کیفیت،مبتنی بر دانش و فناوری روز دنیا ، متخصصین مجرب و رعایت استانداردهای بین المللی مربوطه محقق می شوند، گامی بلند در راستای رضایت مشتریان خویش و نیز ارتقای سطح تولید در داخل و خارج از مرزهای ایران عزیز بردارد. به امید ایزد منان …

نوشته های مرتبط

ارسال یک نظر